مهوش صبرکن بازیگر باسابقه تئاتر سینما و تلویزیون که کار تئاتر را به صورت حرفهای از سال ۵۶ درشهرشیراز آغاز کرده معتقد است تئاتر به عنوان غذای روح باید در سبد خانوار قرار گیرد و همچون علاقه مردم به خوردن فستفودها، ذائقه روحی و بینشی جامعه را به خود عادت دهد به گونهای که ترک آن در تصور نگنجد.
مهوش صبرکن بازیگر مجموعه دخترم نرگس به دیباچه گفت: با سرایت کرونا به بدنه تئاتر این عرصه هنر با حال وخیمی روزگار سپری میکند و با سایه افکندن بر روی شور و حال نمایشهای صحنهای، نفسهای تئاتر رابه شماره انداخته به گونهای که قبل از شیوع این ویروس منحوس هنر تئاتر و نمایشهای صحنهای از چنان شتابی برخوردار بودند که حتی برای اجرای نمایش با کمبود سالن مواجه میشدیم اما هم اکنون با وجود این ویروس همگیر تئاتر در دنیای هنر مهجور شده بنابراین تا وضعیت این بیماری سامان پیدا نکند نمیتوانیم نمایشهای صحنهای را از مهجوریت خارج کنیم چرا که به روی صحنه بردن یک اثر نمایشی خوب در کنار نیازمندی به آرامش روحی و روانی عوامل اجرایی ،به تجمع عوامل جهت برگزاری جلسات دورخوانی و تمرینات اجرایی نیز احتیاج دارد ولی می دانیم که با وجود این شرایط و استرس های ناشی از علائم بیماری کرونا تقریباامکان پذیر نیست و باید منتظر روزهای پسا کرونا باشیم.
او افزود:برای اینکه تئاتر بتواند در شرایط پساکرونا جان تازهای بگیرد و به رونق خود دست یابد نیازمند توجهات مادی و حمایتهای همهجانبه مسئولان این عرصه است، چون به طور قطع در این شرایط که نمایش های زیادی روی صحنه نرفتند و سالنهای تئاتر تعطیل بودند نمایشنامه های ارزنده و ماندگاری از سوی نمایشنامه نویسان به نگارش درآمده اند که به روی صحنه بردن آنها نیازمند تزریق بودجه و حمایت است بنابراین با بهبودشرایط کرونا "توجه کافی و وافی مسئولان است که باعث میشود بتوانیم انرژی و پتانسیل های نهفته در عرصه نمایش صحنه ای را جامعه عمل بپوشانیم و تئاتر را به جایگاه فاخر خود برسانیم.
بازیگر نمایش « امشب باید برم » به کارگردانی علی رویین تن ادامه داد: تئاتر به لحاظ تبلیغات آثار نمایشی نسبت به سینما فقیر است چون تبلیغات به نوبه خود میتواند اثر بسزایی در ترغیب جامعه برای قرار دادن این هنر در سبد خانوار باشد اما متاسفانه فقر مالی این هنر آن چنان است که توانایی هزینه های نصب بیلبوردنمایش ،در جهت مطلع کردن مخاطبان در سطح شهر را ندارد، بنابراین دست اندرکاران میتوانند در این زمینه یاریگر بچههای تئاتر باشند وسهم موثری در سوق دادن مخاطبان به سمت تماشای نمایش های صحنه ای داشته باشند
تاتر نیازمند نمایشنامه های عامه پسند است
صبرکن ادامه داد: تئاتر برای اینکه رنگ و لعابی تازه به خود بگیرد و مردم به ویژه جوانان به سوی آن ترغیب میشوند نیازمند نمایشنامه های عامه پسند است چون مخاطب در این صورت است که نسبت به نمایشهای صحنهای سوق پیدا میکند و حتی تئاتر رفتن و نمایش دیدن در سالن ها برایش به یک عادت همیشگی و ترک ناپذیر مبدل میشود پس باید با به صحنه بردن نمایش هایی که مخاطب بتواند با آنها همزادپنداری کند و خود را با آن فضاهای آن نزدیک ببیند سعی کنیم این هنر را برای ذائقه جامعه به عنوان غذای روح به عادت تبدیل کنیم همانطور که امروزه بیشتر مردم در خوردن غذاهای فست فود رغبت بیشتری نشان میدهند.
باهمت صداوسیما تله تئاتر دوباره جان خواهد گرفت
او درباره تله تئاتر که این روزها با شرایط کرونایی در نقش نفس مصنوعی میتواند یاریگر این عرصه در راستای ترغیب و بازگرداندن مخاطبان به سالنهای نمایش باشد گفت: واقعا دلم برای تلهتئاتر ها تنگ شده و این مورد مرا به آن دورانی برد که تله تئاترهای قوی ای درتلویزیون داشتیم و در کنار همسرم محمود پاک نیت پای تماشای آنها می نشستیم؛ به نظرم صدا و سیما باید همت کند و با انجام رایزنی هایی با اهالی تئاتر به ضبط و پخش تله تئاتر بپردازد و دوباره چراغ پخش این نمایشها را در راستای ترغیب مردم به نمایشهای صحنهای روشن کند و این امر حتی بهتر است پیش از بازگشایی کامل سالنهای نمایش انجام گیرد تا زمینه علاقه مندی به تماشای تئاتر در جامعه و به ویژه در بین جوانان وسیع تر شود.
مهوش صبر کن در پایان اظهار داشت: در حال حاضر درکنار همسرم پاکنیت مشغول نقش آفرینی نیستم و طی این روزها پیشنهاد کاری زیادی داشتنم اما به دلیل کرونا و عدم فیلمنامه مناسب و همچنین تصویربرداری کارهای پیشنهادی در خارج از تهران و شهرهای دور آنها را رد کردم اما به زودی همراه محمود پاک نیت به پروژه تلویزیونی سایه های رعنا در شهر گرگان خواهیم پیوست.
گفت وگواز:زهرا فرود